Saturday, June 11, 2011

ISLAM MENGANGKAT DARJAT WANITA


Hari ini saya ada baca satu artikel dari ILMI-ISLAM.com yang bertajuk islam mengangkat darjat wanita.. Bagaimana islam mengangkat darjat wanita? Hmm,, jom la kita baca sesama bagaimana agaknya darjat wanita nie diangkat..

ANAK PEREMPUAN MENJADI PENYELAMAT DIAKHIRAT

" Barang siapa yang menanggung dua anak perempuan, lalu berbuat baik kepada mereka, maka meraka akan menjadi tirai pencegah baginya dari api neraka." (Riwayat bukhari) Hal ini termasuk juga kepada sesiapa yang mempunya seorang anak perempuan dah lebih.


AMAL SOLEH WANITA DIIKTIRAF OLEH ALLAH SEBAGAIMANA AMAL SOLEH LELAKI DIIKTIRAF
" Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka mereka itu akan masuk kedalam syurga dan mereka tidak dianayai walau sedikit pun (Surah al-Nisa :124)

HAK WANITA DIIKTIRAF

"Pada zaman jahiliah kami tidak menghargai wanita walau sedikitpun. Tatkala Islam datang dan Allah menyebut-nyebut tentang mereka, barulah kami sedar bahawa mereka mempunyai hak ke atas kami." (Umar al-Khatab)

p/s: Bersyukurlah kita menjadi wanita. Lelaki pun patut bersyukur kerana banyak kelebihan yang Allah kurniakan kepada mereka. Sesungguhnya Allah itu maha Adil. BersyukurLah atas setiap apa yang dikurniakanNya. Amar Maaruf nahi Munkar :)




No comments:

Post a Comment