Wednesday, December 30, 2015

CHECK LIST BARANG BABY DAN IBU

Assalamualaikum,

Alhamdulillah kandungan dah nak masuk 6 bulan. Dijangka due 10 May 2016. Dub dab dub dab. Lagi berapa bulan ja lagi ni. Teruja sangat. Terima kasih ya Allah.Moga baby sihat2 dalam perut ibu :')

Barang baby x beli lagi. Jadi gugel dan tnya org disekeliling tentang barang yang perlu.
Dapat la list macam kat bawah ni. tulis kat blog sendiri senang, sbb nnt boleh jadi rujukan sendiri jugak untuk anak seterusnya. eceh :p

BABY PUNYA BARANG

*note : baju newborn beli dlm 3 pasang sbb baby cepat besar and selebihnya beli baju 6-12 month


 
*note : lampin new born beli 1 pek je sbbnya baby cepat besar


 






IBU PUNYA PULA 

 

Yang ni list barang yang perlu dibawa ke hospital, ada 2 bakul (satu bakul brg baby, satu bak barang ibu) 

BAKUL IBU 

 

BAKUL BABY 

 

Kalau nk beli breast pump, better beli yang auto punya sbbnya, ikut pengalaman org sekeliling, manual punya sakit sikit.

List ni mungkin ada yang kurang lengkap. Sbb ni baru 1st pengalaman :)

Thursday, May 21, 2015

Kun Anta



Rumi Translation

Liujarihim, qoldat tu zohiru ma fihim
Pabadautu shakhson a-khar, kai atafa-khar

Wa zonan tu ana, anni bizalika huztu ghina
Fawajad tu anni kha-sir, fatilka mazohir

La la
La nahtajul ma la
Kai nazdada jama la
Jauharna huna
Fi qalbi talala

La la
Nurdhin nasi bima la
Nardhohu la na ha la
Za ka jamaluna
Yasmu yataa’la

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Kun anta tazdada jamala

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Kun anta tazdada jamala

La la la la la la la la
Attaqabbalhum, anna-su lastu qalliduhum
Illa bima yurdhi-ni, kai urdhi ni

Sa akunu ana, mithli tamaman hazana
Fakona a’ti takfini, za ka yaqi ni

La la
La nahtajul ma la
Kai nazdada jama la
Jauharna huna
Fi qalbi talala

La la
Nurdhin nasi bima-la
Nardhohu la na ha-la
Za-ka jamaluna
Yasmu yataa’la

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Kun anta tazdada jamala

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Saakunu ana, man ardho ana, lan asa’ la liridhohum
Waakunu ana, ma ahwa ana, ma-li wama liridhohum

Saakunu ana, man ardho ana, lan asa’ la liridhohum
Waakunu ana, ma ahwa ana, lan ardho ana biridhohum

La la
La nahtajul ma la
Kai nazdada jama la
Jauharna huna
Fi qalbi talala

La la
Nurdhin nasi bima-la
Nardhohu la na ha-la
Za-ka jamaluna
Yasmu yataa’la

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Kun anta tazdada jamala


Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Kun anta tazdada jamala 


English Translation

In order to keep up with them
I imitated their looks and exterior

So I became someone else just to boast
And I thought that through that I gained a fortune

But I found that I'd lost, for these are mere appearances

No no
We don't need wealth in order to increase in beauty
Our essence is here, in our hearts it shines

No no
We will not seek to please others with that which we deem unbefitting for ourselves
That is our beauty, rising and ascending above

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Be yourself and you will increase in beauty

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Be yourself and you will increase in beauty

La la la la la la la la
I accept people but I don't imitate them
Except for what I agree with, to satify myself

I will just be myself, just the way I am, this is me
My conviction suffices, this is my certainty

No no
We don't need wealth in order to increase in beauty
Our essence is here, in our hearts it shines

No no
We will not seek to please others with that which we deem unbefitting for ourselves
That is our beauty, rising and ascending above

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Be yourself and you will increase in beauty

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

I'll be what I please to be
I won't seek their acceptance
I'll be whom I love to be
Why would I care about their acceptance

I'll be what I please to be
I won't seek their acceptance
I'll be whom I love to be
Why would I care about their acceptance

No no
We don't need wealth in order to increase in beauty
Our essence is here, in our hearts it shines

No no
We will not seek to please others with that which we deem unbefitting for ourselves
That is our beauty, rising and ascending above

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Be yourself and you will increase in beauty

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...

Be yourself and you will increase in beauty



Malay Translation

Ketika bersama mereka
Aku meniru rupa dan apa yang dizahirkan mereka
Jadi aku menjadi seorang yang berbeza
Hanya untuk berbangga

Dan aku sangka jika aku lakukan seperti itu
Aku akan dapat kelebihan
Tetapi apa yang aku perolehi hanyalah kerugian
Kerana ia adalah luaran semata-mata

Tidak... tidak...
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan
Kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ia bersinar 

Tidak... tidak...
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang kita tidak ada
Itulah kecantikan kita semakin bertambah hingga ke atas 

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...


Jadilah dirimu sendiri pasti akan bertambah kecantikan yang sedia ada 

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...


Jadilah dirimu sendiri pasti akan bertambah kecantikan yang sedia ada

Sungguhpun aku menerima mereka tetapi tidak pula aku meniru perwatakan mereka Melainkan apa yang aku terima itu aku redha
Aku ingin menjadi diriku sendiri seperti diriku sendiri
Inilah aku
Kepuasanku mencukupi untuk diriku
Inilah keyakinanku

Tidak... tidak...
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan
Kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ia bersinar 

Tidak... tidak...
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang kita tidak ada
Itulah kecantikan kita semakin bertambah hingga ke atas 

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...


Jadilah dirimu sendiri pasti akan bertambah kecantikan yang sedia ada 

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...


Aku akan mengikut kemampuan diriku 
Aku tidak perlukan orang lain menerimaku
Aku akan jadi apa yang aku cintai
Kenapa aku perlu peduli tentang penerimaan mereka terhadapku?

Aku akan mengikut kemampuan diriku 
Aku tidak perlukan orang lain menerimaku
Aku akan jadi apa yang aku cintai
Kenapa aku perlu peduli tentang penerimaan mereka terhadapku?

Tidak... tidak...
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan
Kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ia bersinar 

Tidak... tidak...
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang kita tidak ada
Itulah kecantikan kita semakin bertambah hingga ke atas 

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh... 


Jadilah dirimu sendiri pasti akan bertambah kecantikan yang sedia ada

Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh...
Oh wo oh... Oh wo oooh... 

Thursday, May 14, 2015

Prosedur Permohonan Nikah di Sungai Petani, Kedah

Assalamualaikum,

sumber gambar : google

Harini nk share sikit prosedur nk mohon berkahwin atau nikah. Yang ni untuk bakal pengantin sebelah perempuan. Borang ni kena submit sebulan sebelum tarikh cadang nikah. xleh hntaq awai.

Dokumen yang perlu ada :
1) Borang kuning
Borang kuning ni biasanya mintak dekat imam yang akan nikahkan pasangan tu nnt. Boleh la pi rumah imam tu untuk mintak borang kuning tu.


sumber dari google.

2) Borang am 2
Yang ni pun sama, boleh mintak dekat imam qariah kita tu.
Borang ni dalam jawi, tapi masa nk isi, isi dalam rumi pun boleh. Isi yang mana tau ja, yang x tau, nnt tnya imam tu balik, bukan apa takut silap isi.


sumber gambar : google

3) IC bakal pengantin perempuan

4) IC wali

5) IC saksi
kriteria saksi :

  1. lelaki
  2. xdak pertalian darah

6) Borang kebenaran kahwin dr pihak bakal pengantin lelaki

7) Sijil kursus kawin yang asal dan yang potostat

8) HIV test

9) Surat nikah mak ayah (ni kalau anak sulong)

Itu saja borang yang diperlukan.

Lepas dah isi semua borang tu, pi la mintak tolong imam tu semak.
Imam kat tempat aku ni baguih, sebab dia rajin semak.

IC aku, alamat rumah lama, jadi bukan alamat kat rumah skrg yg aku duduk, jadi imam tu suruh la tulis ayat kat potostat IC tu, ayat lebih kurang cam ni la,

'Saya .... telah menetap di qariah ini pada tahun ......'

Tapi panjang lagi syat dia, aku x ingat.
Nnt pas kita tulis ayat tu, imam tu akan cop, jadi imam tu kata nnt pi hntaq kat Jabatan Agama Islam, senang, depa dah x ragu2 dah, sbb dah dpt cop dr imam :)

Pas imam tu dah semak, boleh la hntaq borang tu pi jabatan Agama Islam. Kena bayaq RM 12. Nnt pegawai kat situ akan bg dua lagi borang, salah satunya borang ikrar. Tulis dalam Jawi cam biasa dan kita nk isi dlm rumi pun boleh.

Nnt ada ustaz kat situ akan panggil, n dia akan tnya :

'Pandai baca jawi?' Nasib baik la aku tahu baca jawi. Then bismillah, dan terus baca ikrar tu. pastu siap.

Tunggu seminggu, nnt boleh la pi ambik. Hantaq wakil pun xpa untuk ambik :)


Thursday, February 5, 2015

Resepi Churros aka Kuih Belimbing Simple Sangat

Assalamualaikum,



Churros apa tu churros. Kalau bahasa melayu, kita panggil kuih ni kuih belimbing. Sbb apa belimbing? Kite rasa la mungkin sbb bentuk dia kot. So, baru2 ni aku ada try wat churros pula. Cewah, nk jugak guna perkataan churros tu, eh bukan nk glemer, tp sebab pendek sikit nk tulis. nmpak x pemalas kat situ. pemalas nk taip. eh?
So, back to the first intention, sebenarnya kite nk share resepi ni.
Mudah je.

Bahan-bahan yang diperlukan :


  • 1 setengah cawan tepung gandum 
  • 1 sudu besar marjerin 
  • Secawan air
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar gula
  • 1 biji telur


Cara-caranya:


  • Panaskan air dan masukkan gula dan garam, tunggu sehingga marjerin cair
  • Perlahankan api dan masukkan tepung dan kacau sehingga semua bahan sebati
  • Tutupkan api dan biarkan adunan tadi sejuk sedikit
  • Masukkan telur dan esen vanilla kedalam adunan tadi dan kacau lagi sehingga sebati.




  • Gunakan piping bag dan nozzle untuk membentukkan kuih tersebut. Taburkan sedikit tepung kedalam talam dan pipingkan seperti gambar dibawah :



  • Panaskan minyak dan bolehlah menggoreng sehingga warna bertukar menjadi kekokoan? eh boleh ke ayat cam tu. Apa2 la. hehe.


Dah siap dan bolehlah dihidang bersama coklat. Kite pakai nutella je.

Selamat mencuba :)