Tuesday, February 1, 2011

Yang mana satu??

Sebelum aku balik ke Kedah hari tu dalam 28 haribulan januari,, Kak Ada iaitu ketua kumpulan usrah aku ajak la berjumpa wat kali pertamanya.. Banyak la jugak ilmu yang dia kongsi dengan kami seusrah.. Salah satunya kan aku tertarik dengan isu nie..

Kalo kita berada dalam situasi dimana ada seorang sahabat kita nak pinjam duit dan ada seorang peminta sedekah nak mintak sedekah kat kita dalam masa yang sama,, yang mana satu kita perlu dahulukan, maksudnya nak bagi duit 2 dekat sahabat kita atau kat peminta sedekah 2??Duit kita 2 hanya cukup untuk salah seorang daripada mereka ja..Pernah x kawan2 terfilir??

Orang yang paling layak dapat duit kita 2 kan ialah sahabat kita 2... nak tau kenapa?? sebabnya kan sahabat kita 2 kan dah merendahkan maruah dia sehingga sanggup minta pinjam duit ka kita,, sebab dia dah xdak jalan len lagi dah.. Bayangkan macam mana malunya dia nak mintak pinjam duit kat kita kan.. Kalo nak bagi duit kat peminta sedekah 2 dah len kira.. Mesti semua tertanya-tanya kenapa pulak kan?? Yelah dah memang kerja orang yang minta sedekah 2 meminta sedekah kat orang.. So jika nak dibandingkan antara dua orang tersebut,, maka wajarlah sahabat kita 2 yang perlu kita tolong dahulu..

Sekian sedikit perkongsian ilmu disini :)

4 comments:

  1. yup..btl btl btl.kite pun stuju.
    Lgipun kite tak brape stuju klau slalu memberi duit pada pmnta sedekah .zaman sekarang dan zaman dahulu jauh berbeza.bilangn peminta sedekah pun semakin ramai berkali kali ganda,dalam kalangan mereka sendiri,kita juga tak dapat nak bezakan yang mana golongan yang hanya mahu mengambil kesempatan mahupun yang betul2 dalam kesusahan.dalam islam juga menggalakkan bekerja.Rasulullah pun pernah berkata, bekerja lah seperti kita akan hidup 1000 tahun lagi dan beribadatlah seperti kita akan mati pada esok hari.dari kite menyuapkan rezeki pada org2 yg masih punya daya untuk berusaha sendiri mencari rezeki,baik kite bersedekah pada anak2 yatim.Jangan biarkan islam terus mundur dengn menjadi tongkat kepada golongan yang malas bekerja.bersedekahlah kepada org yang betul2 memerlukan :)andai peminta sedekah itu benar2 susah,tiada daya,tiada rumah,tiada keluarga..maka bantulah ia.(sekadar luahan pendapa kita)

    ReplyDelete
  2. heeee,,
    thanks paie for ur opinion..
    :)

    ReplyDelete
  3. ooo.. mcm tu ke.. baru tawu.. :)

    ReplyDelete